شهـــــــــر من میــــــــــــامی

امیدوارم بتونم در راستای شناساندن اقلیم میامی این شهر فراموش شده به عموم عزیزان علاقه مند و دلسوز گامی هرچند کوتاه اما استوار بردارم در همین خصوص اقدام به راه اندازی و نگارش وبلاگی با محتوای تاریخی ، اجتماعی ، جغرافیایی و فرهنگی نمود . این وبلاگ سعی دارد که نظری گذرا بر منطقه میامی افکنده تا از این دیدگاه چکیده اطلاعات بدست آمده از کتب قدیمی و جدید مرتبط با بحث و اطلاعات محلی پیران دنیا دیده و سرد و گرم چشیده که در این مورد عصای دست وراهنمای اینجانب خواهند بود را در اختیار همگان قرار دهد

 
عرفان عملی
نویسنده : مصطفی پزشکی - ساعت ۱۱:۱۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٤ اسفند ۱۳٩۱
 
 

  

 زمان یک سرمایه نامرئی است. برای برنامه ریزی در وقت با توجه به مفهوم ارزشی و به اصطلاح «فراطلایی» زمان باید به نکاتی اساسی چون از بین بردن عوامل مخرب زمان، تقسیم بندی و تفکیک زمان، هدف گذاری و اولویت بندی امور زندگی، سازماندهی فعالیت ها و برنامه های زندگی و عزم و اراده برای اجرای برنامه ها  توجه کرد.

شناسایی آفت های تخریبی زمان، یک گام اساسی در راه مبارزه با آن به شمار می آید و نکته اینکه، شناسایی این عوامل، برخی راه حل های مناسب را نیز روشن خواهد کرد. برای شناسایی عوامل تخریبی زمان، بایستی به بررسی و مطالعه منش ها و روش های خود پرداخت و آفات موجود را شناسایی کرد. برای شناسایی آفت های وقت، بررسی عملکرد روزانه یکی از راه های مناسب به شمار می آید که در این راستا ، فرد می تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها، هفته ها و ماه ها، اشکالات موجود را دریابد. تنبلی و عادت های غلط افراد، مهمترین عامل مخرب زمان به شمار می آید

 سرور عارفان امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: «ان ماضی یومک منتقل و باقیه متهم، فاغتنم وقتک بالعمل» به راستی در گذشته روز تو (که در آن هستی) انتقال یافته و رفته، و باقیمانده از آن نیز متهم است (و یقین نیست که بدان برسی یا نه) پس در این صورت، وقتی را که در آن هستی به انجام کار غنیمت شمر. بنابراین، باید از جا برخاست و به عمل کوشید.

دسترسی به استعدادهای انسانی: بعید نیست اهمال کاری زاییده بینش منفی گرایانه انسان نسبت به کار و طرز تلقّی ما باشد. چون این کار را مشکل دیده اید، به آن رغبت نشان نداده اید. باید توجه داشت که وقتی با دیدی منفی به موضوع می نگریم، توانایی خود را به فراموشی می سپریم و یا از آن غافل می شویم. شاید هم توجه به نکات منفی ما را از جهات مثبت و امتیازات آن کار غافل کند.

 نکته دیگر در راستای مدیریت زمان، تقسیم بندی و تفکیک زمان، اولویت بندی امور زندگی و بهبود زمان و مدت بهره برداری از وقت است. که فرد بایستی ارزش زمان را درک کند و اجزای زمان را به خوبی بشناسد. برای نیل به این هدف برخورداری از یک قاعده و معیار زمانی مشخص برای تفکیک اوقات مهم است. آگاهی از این که اوقات ما چگونه صرف می شود و از کدام قسمت های آن می توان کاست و برای آن، برنامه های دیگری جایگزین کرد و به طور کلی زمان را تحت نظارت خود در آورد، اهمیت بسیاری دارد

 اگرچه زمان سرمایه‌ی ارزشمندی است اماتمام شدنی است، تنها کسانی که از لحظه لحظه‌ی این سرمایه در راه سعادت و کمال و بهروزی خویش بهره گیرند، در آینده و در بخشهای پایانی عمر گرفتار حسرت برگذشته نخواهند شد . در بین همه‌ی منابعی که در اختیار داریم زمان با ارزشترین آن ها است ولی، به اندازه‌ی اهمیت خود از جایگاه و منزلتی بر خوردار نیست. علت بیشترشکستهای جبران ناپذیر زندگی فردی، کاری و اجتماعی، ما حاصل عدم استفاده‌ی مطلوب از زمان است. در دنیای انسانی هیچ چیز مهمتر و با ارزشتر از زمان نیست. تنها سرمایه‌ای است که می‌توان از طریق آن همه چیز به دست آورد ، ولی با همه چیز نمی‌توان لحظه‌ای از آن را به دست آورد. آیا تاکنون فکر کردیم که زمان محدود است و با تیک تیک ساعت، هر لحظه‌ کمتر وکمتر می‌شود؟ تنها در سایه‌ی مدیریت بهینه بر زمان است که می توانیم به آرزوها و خواسته‌های خود برسیم . موفقیت و شکستها مرهون استفاده از زمان است.

اصول مدیریت زمان عبارت است از:

1.هدف گذاری 

      یک انسان موفق هیچ‌گاه بدون هدف دست به کار نمی‌ زند.انسان بی هدف کاملا تابع حوادث وپیشآمدهاست.کسی که هدف روشن ومشخص درزندگی دارد، پس ازرسیدن به موفقیت احساس خوشبختی وآرامش می کند. اهداف شما به میل و خواسته‌ی خودتان مربوط است تا همت عالی چه باشد!

2.تعیین اولویت

     پس ازآن که فهرست اهداف بلندمدت وکوتاه مدت شخصی، خانوادگی و حرفه ای خود را تهیه کردید ضروری است که آن ها را به ترتیب اولویت معین انجام دهید. اگر بیش از یک هدف و یا وظیفه داشته باشید بایداولویت بندی کنید. اگر در یک روز معین ده کار مختلف می خواهید انجام دهید، اولویت هرکدام را بر اساس درجه‌ی اولویت بنویسید. الویت ها دائماً در حال تغییر هستند، ممکن است مجبورشوید در آغاز هر روز الویت ها را مورد تجدید نظر قرار دهید.

3. رعایت اولویت

     تا زمانی که کار مهمتر و با درجه‌ی اولویت بالاتر زمین مانده است، دست به کارهای کم اهمیت تر نزنیم.

مدیریت زمان  = هدفگذاری + تعیین اولویت + رعایت اولویت

 

 

ازدیر باز مدیریت بر زمان در فرهنگ ایرانی جاری و ساری بوده است چراکه نقل است:

 روزی شخصی ، ازحضرت شمس تبریزی سؤال کرد: مردان خدا در زمین به چه کاری مشغول هستند؟

حضرت شمس‌الحق تبریزی پاسخ داد: آنان زمان را مدیریت می‌کنند.

آن شخص سؤال کرد :چگونه  ؟

حضرت شمس فرمودند: چون آمدن ما به دنیا و رفتن ما از این جهان به جهان دیگر به دست ما نمی‌باشد، وچون مدت زمان زندگی ما در این جهان کوتاه می باشد بایست ، زمان را مدیریت کنیم، زیرا تنها زمان است که غیرقابل برگشت است.

به درستی که حضرت شمس و ، بزرگان اهل طریقت  زمان را مدیریت می‌کنند که به قول جُنیدِ بغدادی «قدس الله» در نزد این قوم (مردان خدا) هیچ چیز در دنیا عزیزتر از زمان نبوده است و همه ما می‌دانیم امروز مهم‌ترین مسئله در بهره‌وری مدیریت زمان است، اما باید بدانیم عارفان الهی زمان را برای رسیدن کمال مدیریت می‌کردند و ما امروز تنها برای رسیدن به دنیا!؟!؟

 

علم اگر در هر سرای، گوینده شد

 

لیک در کشفِ زمان، بازنده شد